Vad är proteinpulver?

Inledning

Vad är proteinpulver? När ska man ta proteinpulver? Varför ska man ta proteinpulver? Det är ofta frågor som kommer upp när man börjar styrketräna och gymma. Det är det populäraste kosttillskottet för de som gymmar och det finns massor av olika sorter så man kan enkelt bli förvirrad när man ska köpa ett.

Vad är proteinpulver?

Som ni säkert kan lista ut så innehåller proteinpulver protein. Protein är ett ämne som gör att du håller dig mätt, deltar i ditt immunförsvar och cellernas uppbyggnad. Det är alltså ett väldigt viktigt näringsämne. Det är också det som är det viktigaste näringsämnet om du vill bygga muskler eller gå ner i vikt. Det är därför det är så populärt för de som gymmar att ta det. Protein finns naturligt i fisk, kyckling, kött, ägg och de flesta mejeriprodukter. Som med många andra kosttillskott så kan man ändra sin kost och fokusera på dessa livsmedel men för att underlätta så finns det proteinpulver.

Proteinpulver är protein i pulverformat. Det är väldigt smidigt att komplementera kosten på ett enkelt sätt så att maten blir mer proteinrik. Det vanligaste är att man blandar proteinpulver med vatten eller mjölk. Det man också kan göra som är populärt är att blanda ner det i maten som tex proteinpannkakor, proteingröt eller göra en smoothie (en så kallad proteinshake).

Olika typer av proteinpulver

Det finns flera olika typer av proteinpulver, men de vanligaste är de som är gjorda av vassle, eller whey på engelska. Vassleprotein finns i mjölk och står för ungefär en femtedel av mjölkproteinet. De återstående fyra femtedelar av proteinet i mjölk är kasein.

Vassle erhålls som en restprodukt från osttillverkning. När man gör ost med mjölk tillsätter man en enzymblandning som kallas löpe. Löpe separerar kaseinet och mjölkfettet från vasslen. Vasslen kan sedan filtreras och torkas för att erhålla olika nivåer av protein. Även om det är mindre vanligt finns det också proteinpulver gjorda av andra ingredienser, såsom soja.

Vassleprotein

Den viktigaste punkten för ett kosttillskott är att det ska uppfylla den funktion det utlovas uppfylla. Vassleprotein är en perfekt proteinkälla för att ge muskeluppbyggnad och återhämtning en skjuts efter träningspassen. Detta tack vare dess snabba upptag och höga innehåll av essentiella aminosyror. 

Priset är en punkt som nämns alldeles för sällan när man pratar om vassleproteintillskott. Faktum är att vassleprotein är en av de i särklass billigaste proteinkällorna sett till pris per gram protein. 

Att ta med sig vassleprotein till gymmet är simpelt. En förberedd shaker tar minimalt med utrymme och oblandad vassle håller sig bra i rumstemperatur under en lång tid. En shaker med vassleprotein kräver dessutom ingen förberedelse.

Whey-80 vassleprotein jamforkosttillskott

Kaseinprotein

Kasein är en typ av protein som finns naturligt i mjölk. Mjölkprotein anses vara ett protein av hög kvalitet eftersom det har ett högt biologiskt värde. Du som tränar hårt och mycket kan med fördel ta ett kasein proteinpulver för att maximera resultaten.

Kasein är vad man brukar kalla ett långsamt protein vilket betyder att det tas upp av musklerna under en längre tid. Därför rekommenderas du att ta kaseinprotein på kvällen efter att du har tränat. Samtidigt som du sover under natten kommer detta mjölkprotein att förse dina muskler med viktiga aminosyror. Det ger dig de bästa förutsättningarna för att bygga muskler.

Kasein har också antikatabola egenskaper vilket betyder att det förhindrar muskelnedbrytning.

Supreme Casein jamforkosttillskott

När ska man ta proteinpulver?

Som vi nämnt innan så finns det olika proteinpulver och de ska tas vid olika tidpunkter för att maximera effekten. Vi kommer att guida er till när ni ungefär ska ta ert proteinpulver för att nå så bra effekt som möjligt.

Vassleprotein

Vasleprotein tas bäst direkt efter träningen. Det är för att vassleprotein tas upp betydligt snabbare än kaseinprotein. Dessutom så innehåller vassleprotein mer Leucin. Det är en aminosyra som är viktig för att bygga muskler och just vassleprotein innehåller mer Leucin än kasein.

Det kan också tas som mellanmål. Det med tanke på att proteinpulver ger en mättande känsla. Varför man tar vassle istället för kasein är för att kasein bildar små klumpar i magen som förlänger matsmältningsprocessen och därmed ger en längre mättnad känsla. Det är inte optimalt om man bara vill ha ett mellanmål och därför är vassleprotein att föredra då det tas upp mycket snabbare. Men kaseinprotein går också bra såklart.

Kaseinprotein

Kaseinprotein ska som tidigare sagts tas innan du går och lägger dig för att ge bäst effekt. Det är med tanke på att det tar längre tid att bryta ner och när man går och lägger sig så kommer muskeluppbyggnaden ske under natten och det kommer få god tid på sig att brytas ner.

Varför ska man ta proteinpulver?

Vi har redan pratat om lite varför man ska ta proteinpulver. Det finns en rad fördelar med att ta proteinpuvler när man ska styrketräna och gymma. Proteinpulver finns som sagt i fisk, kyckling, kött, ägg och mejeriprodukter. Protein är väldigt viktig för muskeluppbyggnaden och för att få i sig den perfekta mängden priotein så används proteinpulver. Det kan vara svårt, krånligt och dyrt att hålla på med de livsmedel som innehåller protein och därför är det så smidigt att ta proteinpulver. Det är även billigt att ta proteinpulver.

Med hjälp av proteinpulver så kan man öka sitt proteinintag väldigt. Du kan kombinera det med dina måltider eller ta det som ett mellanmål. Det används både för att öka i muskelmassa och för att gå ner i vikt. Du kommer inte automatiskt få större och starkare muskler bara för att du ökar ditt proteinintag till extrema nivåer, utan det finns en gräns för hur mycket muskelmassa som kan bildas. Snarare så är det hur du använder ditt ökade proteinintag och hur du tränar som gör att du får starkare muskler.

Med det sagt så ökar styrketräning omsättningen av protein i din kropp, och denna ökade omsättning börjar under ditt träningspass och kan fortsätta i ungefär 24-48 timmar efter passet. Om du får i dig protein i anslutning till träningen (före eller efter) så kan du öka proteinsyntesen och minska nedbrytningen under denna period.Proteinpulver är helt enkelt ett sätt att bidra med detta proteinet. När du dricker det så spjälkas det och tas upp i din mag- och tarmkanal, aminosyrekoncentrationen i blodet stiger (aminosyror är proteinets beståndsdelar), och muskeluppbyggnaden ökar.

Vi rekommenderar att du köper ditt proteinpulver hos Gymgrossisten då de dels har massor av proteinpulver, samt att de kan så otroligt mycket om kosttillskott. Så om du har frågor så kan du kontakta oss eller gymgrossisten så hjälper de dig!

Våra senaste inlägg

  • Omega-3 som kosttillskott
    Inledning Omega-3 hänvisar till en viss grupp essentiella fettsyror, där de tre centrala fettsyrorna är ALA, EPA och DHA. Omega-3 är något som man måste få i sig via sin kost eftersom kroppen på egen … Läs mer
  • Bästa kolhydrat kosttillskottet
    Inledning Vad är kolhydrater och vad är det bästa kolhydrat kosttillskottet? När man pratar om kolhydrater brukar man enklast förklara det som kroppens energikälla. Kolhydrater är något som finns i vår mat och är något … Läs mer
  • Vad är EAA? – Komplett guide om EAA och effekterna
    Inledning EAA, eller essentiella aminosyror, är en grupp av nio stora aminosyror som kroppen inte kan producera på egen hand och därför måste tillföras genom diet eller kosttillskott. Dessa aminosyror anses vara ”essentiella” eftersom de … Läs mer
  • DAA:s effekt på testosteronvärdet
    Inledning Vad är DAA? DAA står för D-asparaginsyra och är en aminosyra som finns naturligt i kroppen men som också blivit vanligt i form av kosttillskottet DAA som är vanligt förekommande bland fitnessentusiaster. Det som … Läs mer
  • Vad är ZMA? ZMA:s positiva effekt på muskeltillväxten
    Vad är ZMA? ZMA, som står för ”Zinc Monomethionine Aspartate” är ett kosttillskott bestående av tre saker, zink, magnesium och vitamin B6 och har som främsta uppgift att öka muskelmassa. Zinket som återfinns i ZMA … Läs mer
  • Skillnaden mellan Whey-80 och Whey-100
    Inledning Vad är ”Whey” och vilka olika typer finns det? Vassleprotein som även kallas ”Whey” är ett mjölkprotein och det utgör ungefär 20% av det totala proteininnehållet i komjölk. Genom särskilda metoder kan man alltså … Läs mer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen